hard water geeft kalkaanslag (bijv in douche), maar geeft waterdamp dat ook?

Toegevoegd na 2 uur:
de vraag is dus eigenlijk: wordt met waterdamp ook kalk of andere mineralen meegevoerd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Poet
9 jaar geleden
Let wel: die mist in je douche is geen waterdamp maar dat zijn kleine druppeltjes die ronddwarrelen (="aerosolen"). Daar zit de kalk dus wel in.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
@ Poet: exact

Het beste antwoord

Nee.
Alleen het water verdampt en de mineralen (zoals calcium) blijven achter.
Wil je dus bijv. kalkaanslag op je douchewand voorkomen, kan je deze na het douchen beter droogmaken. Anders verdampen de waterdruppels en blijft de kalk achter.

Toegevoegd na 13 uur:
N.a.v. de toevoeging: nee met waterdamp worden geen mineralen of kalk meegevoerd. waterdamp is zuiver water (feitelijk gedestilleerd).
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

nee, want water heeft een andere kookpunt dan kalk.