Waarom kan een land als equador zich politiek 'vijandig' tegen UK en de VS opstellen?

Ivm met de wikileak affaire. Ik weet dat Nederland bv economische belangen heeft en daarom de oprichter geen asiel bied.maar heeft equador die dan niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ecuador heeft die belangen wel, maar in mindere mate dan Nederland. Nederland is de op twee na grootste buitenlandse investeerder in de VS (na Canada en het VK). Andersom zijn de VS de op twee na grootste investeerder in Nederland. De belangen zijn dus enorm voor Nederland en Nederland kan zich beter niet al te negatief opstellen tegenover de VS.
Verder zit de economie van Ecuador wat anders in elkaar. Ecuadors export is grotendeels afhankelijk van de uitvoer van olie (40-50%). Een land dat op dergelijke grote schaal olie exporteert, kan zich wat meer permitteren dan een land dat weinig natuurlijke hulpbronnen heeft en dus minder zelfvoorzienend is.
Ten slotte wordt Ecuador geregeerd door een socialistische president, Rafael Correa, voor zijn overlijden een vriend van Hugo Chavez. In de ogen van het Zuid-Amerikaanse socialisme van Chavez en co is het kapitalisme (en dus de VS) de grote vijand. Die anti-Amerika-houding maakt de president ook populair bij zijn eigen bevolking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Top, dankjewel voor dit antwoord!
Goed geschreven:)
Weet ik weer wat meer over de verhoudingen in de wereld op landelijke schaal.