hoelang duurt het voordat je een soa opmerkt?

dit is echt een heftige gebeurtenis voor mij geweest en ik ben hier nog steeds getraumatiseerd door maar op nieuwjaars avond werd ik verkracht in mijn slaap door mijn neef. hij heeftt het zonder enige anticonceptie bij mij gedaan en ik weet niet hoe ik me hieruit moet redden want ik ben nog maar 16 jaar en ik heb nergens aan getwijfeld en de dag erna een morning afterpil gekocht. maar nu zit ik met een branderig gevoel iin mijn vagiina de hele dag door en ik weet niet of dit vals alarm is of ik nu al kan merken dat ik een soa heb. wat zou ik kunnen doen aub antwoord hierop.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.6K
tinus1969
4 jaar geleden
Daar staat geen vaste tijd voor. Gewoon naar de huisarts.
Ivana
4 jaar geleden
Praat hierover met je huisarts. Niet alleen over die soa, maar ook geestelijk ben je aangeslagen. Zou fijn zijn als hij/zij je even doorverwees voor een gesprek met een hulpverlener, zodat je je spanning en verdriet kunt afreageren. Het is niet niks wat er gebeurd is. Ik wens je sterkte.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Doe alsjeblieft ook aangifte bij de politie tegen je neef. Straks doet hij het ook bij andere meisjes... Heel veel sterkte meid!
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Het branderige gevoel kan ook komen door de verkrachting zelf. Als je niet, of onvoldoende opgewonden bent is je vagina te droog. Maar: laat je in ieder geval testen op SOA's. Niet alle vrouwen merken het als ze een SOA hebben, maar het kan wél hele nare blijvende gevolgen hebben, zoals onvruchtbaarheid. En inderdaad: doe - als je dat wilt - aangifte, en / of zoek iemand om erover te praten! Want je zegt dat je "nog steeds getraumatiseerd bent" - dat vind ik ook niet zo gek, het is iets heel heftigs wat je hebt meegemaakt, wat niet in drie dagen, of drie weken, of drie maanden over is!

Antwoorden (1)

De incubatietijd van soa's is verschillend.
Zo is die van herpes 4 dagen maar die van HIV 30 a 90 dagen
Dat wil dus zeggen dat pas na die tijd je kan controleren of je het hebt. ( maw testen ) Niet altijd wil dat zeggen dat je het dan ook zelf merkt. Sommigen mensen merken niets, voelen geen last of verschil. Anderen dan weer wel.

Welke tests je best laat doen dat kan je best met een arts bespreken.

Verder sluit ik me aan bij de reacties die je aanraden om met iemand erover te praten/aangifte te doen.